Gerea Paul Haidu

Categorie: Academic

Nume și prenume candidat: Haidu Gerea Paul

Nominalizare: JCI Constanța

Ocupația sau profesia candidatului: Student

Educație – Diplome, Premii:

– Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” Constanța: clasele V-XII

– Universitatea Stanford – Leland Stanford University, California (în curs)

Paul a adunat până acum nu mai puţin de 6 medalii la olimpiadele internaţionale de chimie şi multe altele la concursurile din ţară.

Lista celor mai importante lucrări/articole publicate și o scurtă descriere a acestora:

Paul nu a scris încă articole, însă presa i-a acordat recunoaștere publicând mai multe articole despre reușitele sale la competițiile internaționale de chimie:

Portretul lui Paul Haidu-Gerea, mircistul de aur


http://www.telegrafonline.ro/mircistul-genial-paul-haidugerea-din-nou-aur-la-olimpiada-internationala-de-chimie
http://www.cugetliber.ro/stiri-cultura-educatie-paul-haidu-gerea-mircistul-de-aur-admis-la-universitatea-stanford-325768
http://radioconstanta.ro/2017/07/14/un-elev-din-constanta-a-obtinut-medalia-de-aur-la-olimpiada-internationala-de-chimie-din-thailanda/ 

Informații cronologice cu privire la cariera candidatului și domeniul de activitate:

Paul își începe studiile gimnaziale la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, unde, cu o curiozitate înnăscută pentru tot ceea ce îl înconjoară, descoperă științele exacte. Deși este fascinat de fizică și biologie, chimia, pe care o începe în clasa a 7-a, îl captivează complet. Cu sprijinul unei profesoare excepționale, dornică de performanță și autodepășire, reușește să se califice pentru prima oară la o fază națională a unei competiții științifice: Concursul Național de Chimie „Raluca Rîpan”.

În ciuda tuturor provocărilor pe care avea să le întâmpine, reușește să pună la punct, în clasa a 11 -a, un laborator de chimie suficient de dotat încât să respecte cerințele competițiilor internaționale. Își dedică din acest punct o mare parte din timp experimentelor, lucrând chiar și 12 ore în laborator în cadrul experimentelor cu necesitau multiple distilări în vid, și este răsplătit pentru cunoștiințele dobândite cu medalia de aur la Olimpiada Internațională de Chimie, depășind performanța anului precedent (medalie de argint).

Prima parte a ultimului an de liceu și-o dedică aplicațiilor la facultăți de top din SUA și UK, iar pe 31 martie în același an află că va face parte din promoția 2021 a Stanford University, fiind unul din cei 2.000 de candidați admiși din 44.000 de aplicanți. Restul anului școlar și-l dedică perfecționării cunoștiințelor atât practice cât și teoretice la chimie, și finalizează cu egalarea performanței anului precedent: medalie de aur la Olimpiada Internațională de Chimie.

Detalii suplimentare cu privire la realizările excepționale ale candidatului și provocările cu care s-a confruntat pentru a le atinge:

Pasiunea pentru chimie și dorința de autodepășire au însemnat pentru Paul un număr de sacrificii pe care nu oricine le-ar putea accepta: timpul liber a fost aproape inexistent, iar abilitatea de socializare mai redusă decât cea a unui adolescent obișnuit. Deși a fost dezamăgit în clasa a 8-a când a ratat calificarea la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori și-a continuat drumul doar pentru a fi la 0,5 puncte de participarea la Olimpiada Internațională de Științele Pământului în clasa a 9-a.

Cu toate acestea, curiozitatea pentru știință și satisfacția rezolvării unei probleme sau confirmarea purității unei substanțe obținute în laborator, fiind prea mari pentru a lăsa orice provocare să îi stea în cale.

Listă a premiilor și distincțiilor importante primite de către candidat, care ilustrează realizările sale:

An școlar 2011-2012:

  • Mențiune Concursul Național de Chimie „Raluca Rîpan”;
  • Mențiune specială Olimpiada Națională de Știinte pentru Juniori.

An școlar 2012-2013:

  • Premiul I și Premiul pentru cel mai mare punctaj al olimpiadei la Olimpiada Națională de Chimie;
  • Premiul II și calificare în lotul național la Olimpiada Națională de Științe pentru Juniori.

An școlar 2013-2014:

  • Premiul I și calificare în lotul național la Olimpiada Națională de Chimie;
  • Premiul special pentru cea mai bună lucrare teoretică;
  • Calificare în lotul național European Union Science Olympiad
  • Mențiune la Olimpiada Națională Științele Pământului și calificarea în lotul național
  • Premiul III Concursul Național de Fizică „Evrika”

An școlar 2014-2015:

  • Premiul I la Concursul Național de Chimie C.D. Nenițescu, secțiunea Chimie Anorganică
  • Premiul II și calificarea în lotul național la Olimpiada Națională de Chimie; Premiul special pentru cea mai bună lucrare teoretică
  • Premiul I și calificarea în lotul național la Olimpiada Națională Științele Pământului
  • Medalia de bronz la European Union Science Olympiad
  • Medalie de argint la Olimpiada Internațională de Chimie „Mendeleev”
  • Medalie de argint la Olimpiada Internațională de Chimie

An scolar 2015-2016:

  • Premiul I Concursul Național de Chimie C.D. Nenițescu, sectiunea Chimie Organică
  • Premiul I, Premiul special pentru cea mai bună lucrare practică, Premiul special pentru cel mai mare punctaj al olimpiadei, calificarea în lotul național Olimpiada Națională de Chimie
  • Medalie de aur la Olimpiada Internațională de Chimie Mendeleev
  • Medalie de aur la Olimpiada Internațională de Chimie

An scolar 2016-2017:

  • Premiul I Concursul Național de Chimie C.D. Nenițescu
  • Premiul I, Premiul special pentru cea mai bună lucrare practică, Premiul special pentru cea mai bună lucrare teoretică, calificarea în lotul național Olimpiada Națională de Chimie
  • Medalia de aur Olimpiada Națională de Chimie

Referințe primite din  partea autorităților care ilustrează realizările candidatului:

  • Premiul de excelență pentru rezultate deosebite la învățătură în anul 2013 din partea Primăriei Constanța
  • Acordarea unui premiu pentru contribuția adusă ca ambasador al comunității constănțene în lume în anul 2017

Modul în care candidatul exemplifică principiul exprimat în următoarea linie a Crezului JCI: „Lucrul în folosul umanității este cea mai nobilă formă de a munci.”

De la înălţimea performanţelor greu de egalat în viitor de către alt licean, Paul Haidu-Gerea, proaspăt absolvent al Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân” priveşte nostalgic către anii pe care i-a petrecut printre substanţe şi eprubete, dar şi mai puţin, e drept, alături de colegii lui de generaţie. Şi atunci te întrebi ce taine ascunde succesul acestui tânăr, cu un palmares pe care nici măcar nu ţi l-ai fi putut închipui. „Pasiunea pentru chimie a venit în mod natural de la primele ore de chimie. M-am simțit atras. M-am simțit atras și de fizică și încă sunt, iar chimia nu se poate face fără fizică” ne spune Paul.

Pentru Paul Haidu Gerea, sutele de substanţe din laboratorul de chimie nu mai au de mult secrete. Pasiunea pentru acest domeniu i-a fost insuflată în familie – bunicul lui a fost cercetător, iar mama lui e farmacist. “În viață e bine să fii propriul tău stăpân iar chimia este un domeniu care îți oferă libertate de creație” ne spune mama lui Paul care i-a fost alături mereu în drumul lui spre cunoaștere și care i-a insuflat această pasiune.

Când îl întrebi care ar fi reţeta acestui parcurs impresionant, rememorează începuturile relaţiei lui cu chimia. Își amintește zâmbind cum în clasa a V-a, mama sa, i-a făcut cadou primul Tabel Mendeleev și i-a ținut și prima lecție despre atom.

Începând din clasa a VII a, doamna profesor Monica Dumitru a fost cea care l-a îndrumat îndeaproape lucrând împreună ore în șir, weekend-uri la rând. Fascinat de reacţiile chimice, adolescentul a transformat laboratorul în a doua casă. „În spatele fiecărei eprubete se află nenumărate ore de lucru. Poate să dureze până la 8 ore, câteodată şi 12 ore pe zi în laborator”.

Desi petrecea nenumărate ore în laborator, când ajungea acasă nu se oprea din a experimenta. Mama lui Paul, ne povestește cum, ajunsă acasă într-una din dăți, a găsit casa plină de fum :”Voiam să obțin clor” ne spune Paul râzând. Curiozitatea ce îl caracterizează l-a motivat mereu pentru a descoperi lucuri noi în domeniul ce îl pasionează și anume chimia.

Monica Dumitru, profesor de chimie: „Evoluția lui a fost spectaculoasă pe parcursul celor patru ani de liceu, începând cu clasa a X-a a început să caștige premii internaționale.”

Vasile Nicoara, directorul Colegiului Naţional Mircea cel Bătrân: Îşi face singur experimentele şi le concepe într-o gradualitate tot mai avansată, are şi curiozităţi personale pe care le împărtăşeşte cu profesoara cu care a făcut de-a lungul timpului o echipă formidabilă.

Deși nu a petrecut timp cât și-ar fi dorit alături de colegi și prieteni, Paul ne spune că a existat întotdeauna o relație de respect și admirație între el și aceștia:„ Relația dintre oameni ar trebui să fie una de prietenie, să se completeze unii pe alții prin a oferi fiecare ce are mai bun. Diferențele dintre oameni nu ar trebui să fie un impediment în a dezvolta relații inter-umane de calitate”

Din septembrie, student la Universitatea Stanford din Statele Unite, Paul a concurat alături de alți 44000 de participanți dintre aceștia doar 2000 fiind admiși. Întrebat de ce a ales să plece din țară la studii, Paul, ne aduce la cunoștință faptul că materialele pentru cercetare sunt foarte scumpe și insuficient puse la dispoziție în universitățile din țară.

Doctoratul este următorul pas după facultate : “Sunt foarte multe ramuri din chimie care ar putea tenta, iar acestea evoluează constant, apar mereu domenii noi”. Paul speră să aibă o carieră în cercetare și vrea să fie un deschizător de drumuri și de minți, unul din visele sale ascunse fiind obținerea premiului Nobel.

De ce persoana nominalizată ar trebui să fie dintre cei 10 tineri remarcabili ai României în 2017 și reprezentantul nostru în competiția internațională din 2018?

Un elev bun nu este doar un copil docil, capabil să redea cât mai fidel cantităţi mari de informaţie, sau cel puţin nu în accepţiunea unui profesor care înţelege în ce tip de societate va funcţiona el ca adult.

Autonomia este cheia dezvoltării neîngrădite a unui elev, precum și a descoperirii celor mai bune modalități prin care un copil poate să deprindă toate aptitudinile de care are nevoie în formarea sa. Mediul profesional va avea o tot mai mare nevoie de angajați autonomi, deschizători de drumuri, care să descopere singuri și să fie inovatori, fără să aibă nevoie de îndrumarea cuiva.

O competență-cheie a elevului perfect este adaptabilitatea. Această calitate poate fi antrenată și reprezintă un mare atu atât pe parcursul educațional, cât și într-o viitoare profesie, oricare ar fi aceasta.Atât creativitatea, cât și gândirea critică, sunt esențiale pentru profesiile societății de azi. Ele aduc progresul, dau naștere ideilor, fac posibilă performanța. Mai mult decât atât, sculptează caracterul, conturează personalitatea și ajută la atingerea potențialului maxim.

Iată de ce profesorii care depun eforturi constante în a ajuta copiii să își dezvolte gândirea critică și creativitatea formează, de fapt, elevi perfecți, adultii capabili ai viitorului.

Succesul actului educațional vine în primul rând printr-o atitudine proactivă a elevului curios să citească, să experimenteze, să se documenteze și să pună în aplicare ceea ce învață.

Paul Haidu-Gerea întrunește toate condițiile de mai sus și nu numai, ceea ce-l face un model pentru societate, pentru alți elevi din generația actuală cât și pentru generația viitoare. Rolul nostru este să susținem evoluția acestor tineri, să încurajăm și să promovăm astfel de modele, astfel putem spera la o reîntoarcere în țara a acestor copii geniali și în implicarea lor pe viitor în dezvoltarea  societății românești.